Naar home page: |
|
|
|
'Hij maakt duisternis tot Zijn omhulling.' |
|
|
Kabbala - tien sefirot
|
|
|
|
|
|
|
|
Ein Sof
Beschrijving van de kleurets:
In de duisternis breekt boven in beeld
een vlak van blauw licht door. Het blauw vertegenwoordigt de kleur van het absoluut
transcendente. Het blauw vonkt als het licht van een elektrische ontlading. Het vlak met
blauwe structuren wordt aan de onderzijde begrensd door een ondoordringbare barrière van
duisternis. Hiermee is bewust de associatie gewekt met Psalm 18:12: Hij maakt
duisternis tot Zijn omhulling en met Psalm 97:2: Wolken en nevel zijn
rondom Hem. De duisternis rond God is in feite geen duister, maar een voor de
mens onkenbare bron van licht en energie. Zo zegt de psalmist: Ook duisternis is voor U
niet duister, en de nacht straalt als de dag, duisternis als licht (Ps. 139:12).
Vanuit de donkerte dalen enkele lichtstralen af in de
richting van een vierhoekige vorm, die op abstracte wijze de ets chajjiem - de
kosmische levensboom - symboliseert. Het is de belichaming van Gods eigenschappen in de
kosmische mens. Die eigenschappen vinden we - in al hun polariteit - weerpeigeld in
onszelf.
Binnen de vierhoekige stilering van de levensboom bevindt
zich het patroon van de tien sefirot, tien goddelijke eigenschappen en emanaties.
Het gele kleurvlak staat voor het geopenbaarde licht van de bovenwereld. Of van de
binnenwereld, van de wezenlijke en generatieve realiteit die schuil gaat onder het
oppervlak van wat het menselijk oog kan zien. De aardse wereld vormt een afspiegeling van
wat boven ons is. Het is - met een ander beeld - het materiële omhulsel van het
spirituele model dat onder de bovenlaag van de tastbare werkelijkheid schuil gaat.
Volgens een oude traditie gingen in Gods gedachten zes dingen in conceptuele vorm aan
al het geschapene vooraf. Deze zes zijn binnen het gele kleurvlak van de ets weergegeven.
Een korte opsomming:
|
|
|
1) Een Tora-rol; 2) het volk Israël, op traditionele wijze
verbeeld door het symbool van de dadelpalm; 3) het Davidische koningschap, gesymboliseerd
door een kroon en de naam van de messias; 4) de aartsvaderen, op de plaat weergegeven door
het hout waarop Avraham zijn zoon Jitzchak wilde offeren; 5) de tempel, weergegeven door
een enkele zuil; 6) omkeer - het onmisbare correctiemiddel in ons streven naar perfectie,
hier uitgebeeld door middel van de Hebreeuwse letter sjien. Met de letter 'sjien'
begint het Hebreeuwse woord sjelemoet - volkomenheid. Deze
letter wijst tevens naar de ziel van de messias (nèfèsj ha-masjiach)
en naar de Sjabbat, de zevende dag en voorproefje van de Komende Wereld.
Het is de dag die eveneens in Gods gedachten aan de schepping van de dingen voorafging. U
vindt de zes symbolen van Gods voorwereldlijke gedachten afgebeeld op het gele vlak van de
ets.
In kleine zwarte letters ziet u de getallen 11 en 15. Dat
zijn de getalswaarden van de twee delen van Gods meest heilige Naam: Joed-He en Waw-He.
Deze vier letters heb ik aangegeven door middel van hun respectievelijke getalswaarden. De
som van joed-he is vijftien, de som van waw-hé is elf.
De letter joed brengen mystici in verband
met de sefira 'Kètèr' - Kroon. Het puntje van de letter joed
vertegenwoordigt de sefira Chochma - Wijsheid. De eerste letter van
Gods naam, de Hé, symboliseert de sefira Bina- inzicht. De tweede
letter van Gods naam, de 'Waw' staat voor Zeir Anpin
(de jonge van Aangezicht). Het is de verzamelnaam voor de onderste sefirot
(vanaf Chèsèd) tot aan de laagste sefira Malchoet -
Koningschap of Koninkrijk. De tweede letter Hé van de Godsnaam
representeert deze sefira Malchoet - het koninkrijk Gods. De
twee onderscheiden getallen geven aan dat voor de mens een afstand bestaat tussen de
bovenste drie sefirot (Kètèr, Chochma en Bina) die
onze cognitieve vermogens in feite overstijgen en de onderste zeven sefirot
waarover de mens kan mediteren.
Links onder is in donkere Hedbreeuwse letters geschreven besjeesj
bara - door middel van zes heeft God geschapen. Dit is een kabbalistische
variatie en woordspeling op het begin van Gen. 1:1: Beresjiet bara Elohiem-
In het begin schiep God. De kabbalisten lezen en interpreterendeze woorden als
volgt: door middel van zes grondideeën heeft God (de wereld) geschapen. Deze ideeën
vormden de basis van Gods scheppingsplan. Men zou ook nog kunnen lezen: om wille van
deze zes heeft God de wereld geschapen, om wille van deze zes zaken! De onderste
fijne structuurtjes suggereren het beginnende vlechtwerk van de schepping, een proces van
zowel separeren als combineren.
Ga naar sefira (1) 'kètèr' :
|
|
|
© 2000 dr. Marcus van Loopik
Alle rechten voorbehouden. Niets van de tekst of van de afbeeldingen van de etsen
mag
op welke wijze dan ook worden vermenigvuldigd zonder mijn voorafgaande
toestemming.
De originele etsen - met als thema de tien sefirot - zijn in beperkte oplage
(20 exemplaren) verkrijgbaar. Oningelijst 400,- per stuk, ingelijst
475,- per stuk (beeldafmeting 40 cm. bij 50 cm.; lijst 60 cm. bij 85 cm.).
Voor
reacties en bestellingen van grafiek:e-mail:
|
|