Malchoet
Beschrijving van de kleurets
Malchoet, de laagste sefira, draagt in essentie alle negen
hogere sefirot in zich. De afspiegeling van Malchoet in onze aardse
werkelijkheid maakt alle kenmerken van de kosmische mens en levensboom tastbaar voor
mensen. Malchoet bevat de droom van een ideale wereld en van een messiaanse
toekomst. Malchoet vertegenwoordigt het koninkrijk Gods, waarin Gods
eigenschappen volledig tot hun bestemming zullen komen.
Links in het blauwe vlak, doorlopend naar onderen, is een haan afgebeeld. Dit dier
maakt als eerste onderscheid tussen licht en duisternis, goed en kwaad, ballingschap en
verlossing. De haan symboliseert een moment van inkeer en bewustwording. Het beeld van de
haan correspondeert met de Hebreeuwse tekst in het linker vlak (sanguine kleur). De tekst
komt uit Spreuken der Vaderen: Één moment van omkeer in deze wereld weegt op tegen
de gehele komende wereld. In dit vlak staat de Hebreeuwse letter bet duidelijk
zichtbaar geschreven. Met deze letter begint het scheppingsverhaal van de Joodse
bijbel. De letter bet vertegenwoordigt het getal twee en
vormt een stille vooruitwijzing naar de messiaanse tijd (en de komende wereld) die op
deze wereld zal volgen. De bet is open in de Hebreeuwse
schrijfrichting. Aan de voorkant, aan de bovenkant en aan de onderkant is deze letter
gesloten, alsof ze ons wil zeggen: bemoei je niet met wat aan de wereld voorafgaat en niet
met wat onder of boven de werkelijkheid van deze wereld is, maar richt je op de dynamiek
van deze wereld zelf. Sta met beide benen in de ons gegeven schepping en geschiedenis.
De etsplaat bevat een cesuur in het midden, die het beeld als het ware in twee
werelden verdeelt. De cesuur verwijst naar de gebrokenheid van het menselijke bestaan. De
vaag doorlopende kleuren en de voortzetting van de kleuren boven en onder de cesuur geven
aan, dat het leven ondanks alle gebrokenheid ook continuïteit en samenhang kent. De
verbrokkeling en imperfectie van onze existentie mogen we niet ontkennen, maar we mogen
ons ook niet volledig en langdurig door lijden laten verpletteren. We leven met littekens,
maar we leven wel! Leven is een opdracht.
Op het sanguine vlak zijn nog enkele ander messiaanse symbolen te zien: de kruik
met manna, die sinds de tijd van de uittocht bewaard voor de toekomst wordt. De bloeiende
staf van Aharon die eveneens aan het einde der tijden zal terugkeren. Een van de horens
van de ram, waarmee Avraham Jitzchak als offer verving. Aan het eind der tijden zal de
toon van deze horen - sjofar - weerklinken om de komst van de messias aan te kondigen. Een
gescheurde gebedsmantel geeft aan hoe verdriet een mens uiteen kan rijten en hoe dit het
persoonlijke vertrouwen in God kan bedreigen of zelfs aantasten. De regenboog die in de
richting van de scheppings-bet doorloopt, wijst op Gods trouw en
beloften aan de mensheid. We hebben de gemeenschap nodig om ons vertrouwen te herwinnen en
vast te houden. In het geel (kleur van spiritualiteit) gloort het Nieuwe Jeruzalem aan de
horizon.
Aan de onderkant van de plaat danst een groep vreugdevol in het rond. De kring van
dansende mensen is ontleend aan een beeld van op het strand (de Hora) dansende Joden die
na de Sjoa in het land Israël een nieuw toevluchtsoord vonden. Ze probeerden het leven,
ondanks alle onuitwisbare verschrikkingen, weer met volle teugen te genieten en op te
pakken. De paradox van vreugde en verdriet kenmerkt het bestaan. Nieuwe ruimte en nieuw
licht ontstaan boven de hoofden van de dansers.
Rechts van hen zijn wat wilde structuren zichtbaar. Ze verbeelden de kelippot - de
bolsters - die volgens de kabbalisten heilige vonken in onze stoffelijke wereld gevangen
houden. Het is onze taak die hemelse vonken door vreugdevolle dienst aan God en
door liefderijke daden uit hun aardse omklemming te bevrijden. Zo verbinden we hemel en
aarde en heffen we de ballingschap op van een God, Die Zelf lijdt aan onze gebroken
wereld.
Terug naar 'Jesod' Terug
naar het begin: 'Ein Sof'
Naar Tzimtzoem
© 2000 dr. Marcus van Loopik
Alle rechten voorbehouden. Niets van de tekst of van de afbeeldingen van de etsen
mag
op welke wijze dan ook worden vermenigvuldigd zonder mijn voorafgaande
toestemming.
De originele etsen - met als thema de tien sefirot - zijn in beperkte oplage
(20 exemplaren) verkrijgbaar. Oningelijst 400,- per stuk, ingelijst
475,- per stuk (beeldafmeting 40 cm. bij 50 cm.; lijst 60 cm. bij 85 cm.).
Voor
reacties en bestellingen van grafiek:e-mail: